8 anledningar att göra en marknadsundersökning

8 anledningar att göra en marknadsundersökning

 Vad är en marknadsundersökning bra för?

Det finns flera anledningar att göra en marknadsundersökning. En marknadsundersökning görs för att du ska få djupare insikt i hur kunder och potentiella kunder ser på ditt företag. Resultaten från undersökningen visar er hur kunder ser på företaget och era tjänster, vilket är ovärderligt för dig som marknadsförare. 

Genom att göra en marknadsundersökning tar du reda på hur konsumenterna tänker och hur du kan möta deras behov. Därefter använder du kunskapen till att prioritera rätt, för att öka kundnöjdhet och försäljning. Resultatet blir ett statistiskt underlag, med åsikter och attityder om er, jämfört med era konkurrenter. En marknadsundersökning görs alltid för att du ska kunna ta kundanpassade, effektiva och lönsamma beslut för sälj och marknad.

8 tillfällen att göra en marknadsundersökning

  1. Inför produktlansering: Undersök marknadsutrymmet och efterfrågan på en produkt/tjänst som ni överväger att lansera.
  2. När du vill kliva in på nya områden: Granska den lokala efterfrågan i en region ni funderar på att etablera er verksamhet i.
  3. Inför prissättning: Mät målgruppens preferenser och betalningsvilja.
  4. När du vill öka kundlojalitet: Undersök kundnöjdhet och kundlojalitet.
  5. Om du är ny på marknaden: Hitta din plats och kundernas preferenser jämfört med konkurrenter.
  6. Om du vill förstå din marknadsposition: Ta reda på er marknadsposition och hur ert företag uppfattas gentemot era konkurrenter.
  7. Efter en reklamkampanj: Mät vilken effekt er reklam har på personer i era utvalda målgrupper.
  8. Inför marknadsplanering och nya marknadsinsatser!

Resultatet av en marknadsundersökning

Resultatet av en marknadsundersökning ger en tydlig bild och ett beslutsunderlag för framtida marknadsinsatser. Det kan exempelvis ge information om vilken målgrupp företaget har och bör satsa på, vilka erbjudanden som fungerar, hur ofta och mycket en potentiell kund handlar, samt varför och när den handlar. Undersökningen ger på så sätt ovärderlig information för företaget, som används för att få ut det mesta av marknadsföringsinsatser och erbjudanden.

 

Ta reda på mer

Läs mer om Enkätfabrikens Marknadskoncept

Läs mer om marknadsundersökningar

Skicka en snabboffert och få ett prisförslag

 

Marknadsundersökning