Hur fungerar en kampanjmätning?

Hur fungerar en kampanjmätning?

Genom en kampanjmätning får ni förståelse för vilka målgrupper som sett er kampanj, hur den uppfattats och om den landat så som ni önskat. Ni får veta om ni uppnåt era mål, vad som fungerat bra och vad som fungerat mindre bra.

Exempel på hur en kampanjmätning görs

När du lanserat en utomhuskampanj (ex. reklam på skyltar och i busskurer) görs kampanjmätingar med fördel genom en webbpanel och via webbenkäter. Oftast kombineras denna kampanjmätningen med de mätvärden som kan samlas in via digital annonsering. Fördelen med enkäter att du kan ställa mer specifika frågor till de som sett din reklamkampanj.

Genom en webbpanel kan vi målgruppsanpassa vilka du vill ska nås med din kampanjmätning och om de svarande exempelvis ska bo på en viss ort eller i en viss region. Ni kanske vill ha ett brett spektrum på ålder och jämn könsfördelning på svaren för att få en bild över vilka som uppmärksammar kampanjen och inte.

I mätningen ställs frågor strategiskt och löpande för att få tillförlitliga svar. I en första fas frågas exempelvis om respondenterna sett er kampanj alls, där vi i bilder och filmer maskerar bort avsändaren. Vidare behöver frågorna ställas för att undersöka om de förstått att exempelvis just ni är avsändaren, eller om de tror att det är en konkurrent. Vidare ställs frågor om budskapet och helhetsintrycket. Genom mätningen får ni också insikt i vilka bilder/filmer som setts av flest och åsikter om de olika annonserna.

Efter att kampanjmätningen är utförd får ni tydliga resultat på vem som sett er kampanj, hur den mottagits och om den landat som ni önskat. Detta ger er en förståelse för hur ni kan jobba vidare med att nå olika målgrupper och få fler att använda era tjänster/produkter och nå era marknadsmål. Viktigt är att inte glömma fira framgångarna med era kampanjer också!

Att följa upp attityder och engagemang

I en kampanjmätning finns även möjlighet att titta på attityder och engagemang. Det kräver dock en mätning/enkätundersökning även innan kampanjen genomförs. Vi brukar kalla det för nollmätning och vi rekommenderar att göra denna först om möjligt. Om ni gjort en nollmätning kring hur människor ser på er så kan ni sedan även följa upp hur attityder förändrats och om någon agerat på er kampanj (ex köpt något eller börjat använda era tjänster). Ni kan få förståelse om medvetenheten kring ert varumärke ökat och om preferenser förändrats!

Vill du veta mer?

Vi berättar gärna mer om hur vi jobbar med kampanjmätningar och diskuterar era möjligheter. Vi har jobbat med kampanjmätningar för flera myndigheter, exempelvis var det vi som följde upp MSB:s ”När kriget och krisen kommer” folder som alla svenskar fick hem i sin brevlåda. Läs mer om våra kampanjmätningar här.

kampanjmätning