Vi hjälper dig med brukarundersökningen
Vill du ta reda på hur medborgare eller brukares syn är på verksamheten? Vilka attityder som finns, vad som fungerar riktigt bra och vad som kan förbättras? Kunskap om både medborgarnas och brukarnas attityder är en förutsättning för att veta vilka delar av en verksamhet som behöver utvecklas och förbättras. Brukarna har framförallt en betydlig roll i utvecklingsarbetet och hjälper er förstå hur verksamheten kan bli bättre. Vi hjälper er med enkäter och undersökningar för era brukare inom vård, äldreomsorg, på gruppboenden, i skolan, med mera.
Tillgänglighetsanpassade brukarundersökningar
Enkätfabriken genomför varje år ett stort antal brukarundersökningar åt kommuner och företag inom välfärdsbranschen. Enkätfabrikens modell för brukarundersökningar utgår från företagets ledord om att leverera flexibla undersökningar med god kvalitet i varje steg. Enkätfabriken anpassar därför tillgängligheten i både frågeunderlag, insamlingsmetod och analys efter de unika förutsättningarna som gäller för varje enskilt uppdrag.
Vi har möjlighet att ta fram enkäter med widgits och pictogram, samt anpassa på fler sätt. Kontakta gärna Daniel i formuläret, beskriv vilka förutsättningar dina svarande kräver för att de också ska kunna delta i en undersökning, så hjälper vi till. Här kan du se exempel på en enkät vi tagit fram i ett arbete med Sveriges kommuner och regioner.
Insikt i medborgarna och brukarnas attityder är viktigt för att kunna veta vilka delar av en verksamhet som bör utvecklas.
Så arbetar vi:
- Möte med dig som beställare. Vi börjar med ett möte och diskuterar era behov och utmaningar, samt hur vi kan hjälpa er på bästa sätt.
- Vi lägger upp ett schema och utformar frågeunderlag. Efter mötet tar vi fram en plan och tar fram ett frågeunderlag som passar för er verksamhet. Vi formulerar frågor som mäter det som är viktigt på ett förståeligt och tillförlitligt sätt.
- Samlar in data. Brukarna ges möjlighet att delta på det sätt som passar dem bäst. I våra brukarundersökningar arbetar vi med både postalt utsända pappersenkäter, webbenkäter, telefonintervjuer och intervjuer på plats.
- Analyserar och sammanställer. Efter insamlingen genomför vi noggranna analyser och presenterar både hur nöjda brukarna är och vilka aspekter som är viktigast att utveckla för att öka brukarnas övergripande nöjdhet.
- Levererar och presenterar resultatet så att ni kan fortsatta utveckla verksamheten på bästa sätt!


Rekommendation
” Tillsammans med Enkätfabriken har vi utfört brukarundersökningar för att se över hur vår organisation upplevs av våra boende. Resultaten har hjälpt oss förstå vilka delar av verksamheten vi behöver utveckla och hur vi ska fortsätta jobba för bästa resultat. Enkätfabriken har visat på hög kompetens och varit flexibla i arbetat med oss. Resultaten har hjälpt oss se vad vi behöver förbättra i vår organisation, för att skapa en så bra miljö som möjligt för våra boende.”
– Fredrik Alm, Verksamhetschef, Vasahemmet

Case
Läs mer om våra kundprojekt
Artiklar
Läsvärt om undersökningar!