Kunskapsbanken
För Enkätfabriken är det viktigt att alltid ligga i framkant och att vara uppdaterade med vad som är på gång inom branschen. Här på kunskapsbanken publicerar vi därför allt från forskningsstudier till användbara listor och tips, så att även du kan hålla dig uppdaterad.


feb 11 2025
Kvalitativ eller kvantitativ metod? Inför en undersökning bör man fundera över vilka frågor man vill ställa och vad som är målet med studien. Det är nämligen detta som avgör vilken metod som passar bäst. De kvalitativa och kvantitativa metoderna erbjuder olika perspektiv och är båda viktiga verktyg. Kvalitativ metod Kvalitativ…

jan 15 2025
Webbpaneler kan tillämpa två olika varianter av urval, sannolikhetsurval eller icke-sannolikhetsurval. Sannolikhetsurval har inom statistiken ofta föredragits eftersom resultaten från ett sannolikhetsurval är representativt för populationen som undersöks. Sannolikhetsurval innebär att alla inom populationen har lika stor chans att bli valda för urvalet. För att detta skall stämma bör två…

Nov 10 2024
Bortfall är ofta ett stort problem i webbenkäter. Anledningarna till detta är bland annat den höga andelen skräppost människor får i sin e-post, rädsla för brister i säkerhet och för att webbenkäter inte uppfattas som lika personliga som postala enkäter. Samtidigt finns det många fördelar med att arbeta med just…

sep 18 2024
Kundundersökningar utförs för att få insikter i vad kunderna tycker om olika delar av verksamheten, så att du kan utveckla och förbättra verksamheten därefter. Målet är att få nöjdare kunder, som också blir dina mest lojala och återkommande. 6 steg du behöver tänka på för att få till en…

aug 23 2024
Varför kundundersökningar? Kundundersökningar genomförs för att få insikt i vad era kunder tänker och tycker, från de mest positiva till de mest negativa kunderna. Genom att samla in åsikter från kunderna får du direkt input kring hur du kan förbättra tjänster och erbjudanden, för att på så sätt få nöjda,…

maj 07 2024
Genom en kampanjmätning får ni förståelse för vilka målgrupper som sett er kampanj, hur den uppfattats och om den landat så som ni önskat. Ni får veta om ni uppnåt era mål, vad som fungerat bra och vad som fungerat mindre bra. Exempel på hur en kampanjmätning görs När du…

Dec 11 2023
Det är ingen nyhet att vi som konsumenter har många valmöjligheter när vi letar efter en produkt eller tjänst. Det är heller ingen nyhet att vi blir överösta med reklam. Vi kan med några klick dessutom jämföra priser och produkter hur lätt som helst. För företagen betyder det här att…

sep 14 2023
Syftet med användartester är att se om produkten eller tjänsten man erbjuder fungerar som det är tänkt. Det ger insikt i hur olika användare interagerar med en tjänst eller produkt, samt identifierar utmaningar och utvecklingsområden. Hur fungerar användartester? Ett användartest går till så att man rekryterar personer som får testa…

sep 08 2023
Varumärkestracking används för att kunna följa upp varumärkesuppfattning, kännedom och attityder kring ett varumärke över tid. Enkelt kan man säga att varumärkestracking är en varumärkesundersökning som görs regelbundet. Men genom att använda en ”tracker”, det vill säga att mäta kontinuerligt, så kan du få fler insikter i hur marknadens preferenser…

sep 06 2023
När det är dags för samhällsplanering så görs alltid en befolkningsprognos först. Prognosen ger ett statistiskt underlag för att planera samhällsutvecklingen. Det kan exempelvis vara hur ny infrastruktur ska se ut, var det behövs fler skolplatser eller om det måste byggas med bostäder. Vad är en befolkningsprognos? En befolkningsprognos…

sep 20 2022
Enkätfabriken är ett marknadsundersökningsföretag som kan hjälpa dig med varumärkesundersökningar, kundnöjdhet, NKI, NPS, kundundersökningar, kampanjuppföljningar, produkttester och större marknadsundersökningar. Vi beskriver våra tjänster under begreppet "Marknadsutveckling" för det är det vi vill hjälpa våra kunder med. Genom enkäter och undersökningar sätter vi ert behov i fokus och låter era kunder,…

aug 12 2022
Syftet med en varumärkesundersökning är att förstå hur ert varumärke positionerar sig på marknaden, så att ni på ett pålitligt och effektivt sätt kan jobba mot era varumärkesmål! Vill ni bli störst i branschen? Vill ni att ert varumärke ska vara det första man väljer? Vill ni att ert…

maj 05 2022
En positioneringskarta visar er varumärkesposition på marknaden, utifrån viktiga värden för er. Positionen bestäms genom att ställa frågor till er marknad och/eller kunder, där de får svara på frågor om hur de ser på ert företag jämfört med era konkurrenter. Ni bestämmer själva vilka värden ni vill titta på vid…

apr 03 2022
Genom en målgruppsanalys får du större förståelse för dina kunder, deras drivkrafter och behov. Målet är att ni ska kunna skapa en bättre målgruppsanpassad kommunikation, som leder till ökad kundströmning såväl som ett starkare varumärke. En ordentlig målgruppsanalys gör du genom exempelvis, enkäter, djupintervjuer eller telefonintervjuer. Nedan beskriver vi steg…